Eltefrie rundstykker

Å bake eltefritt har revolusjonert mine frokoster. Deigen rører du sammet på et par minutter, og hever mens du sover eller er på jobb.

Sett en deig i kveld, og ha tidenes frokost i morgen !

Oppskriften kommer (selvfølgelig) fra Dronningen av eltefri baking, Mat på Bordet.

Dette trenger du :

500 g mel
1/4 ts tørrgjær
1-2 ts salt
4 dl vann

Slik gjør du – Del 1

Ha alle ingediensene i en bolle, og rør sammen til deigen samler seg. Den er ganske klissete – det er slik den skal være. Dekk bollen med cling film, legg over et kjøkkenhåndkle og sett deigen til å heve på kjøkkenbenken i 12-18 timer.

TIPS 1: Jeg pleier å sette deigen når jeg kommer hjem fra jobb på fredag ettermiddag. Da er deigen ferdighevet lørdag morgen. Hvis jeg skal ha rundstykker på ettermiddagen, setter jeg de før jeg legger meg kvelden før.

TIPS 2: Tørrgjær-pakken holder seg lenge, selv når den er åpnet. Bare lukk posen og sett den i skapet igjen, og ta den frem neste gang du skal bake brød eller rundstykker.

Slik gjør du – Del 2

Ha rikelig med mel på kjøkkenbenken. Skrap ut deigen av bollen med en slikkepott, og hell den over melet. Bruk slikkepotten og brett deigen sammen. Brett deigen 4-5 ganger, dekk  til med et kjøkkenhåndkle og la deigen etterheve på benken i 1 times tid. (PS: dette steget kan helt fint sløyfes dersom du har dårlig tid på morgenen. )

Sett stekeovnene på 250 grader.

Deigen er klissete å jobbe med – du er herved advart. Jeg pleier å bruke to skjeer og klatte noen deigkladder på bakepapiret. Da blir rundstykkene litt rustikke.

De kan også formes som mini-baguetter, som i mitt tilfelle. Da former jeg deigen rektangulær, og kutter avlange rundstykker.

Stek de midt i ovnen i 15-20 minutter – alt etter hvor store rundtstykker du har laget.

Rundstykkene er ferdige når  de høres hule ut når du banker på dem.

Ha en god frokost !

 

eltefrierundstykker

 

 

 

Legg igjen en kommentar

