Kolibriegg

Kalenderen viser at påsken er rett rundt hjørnet, endelig. For denne hobbybakeren er påske lik marsipan, og ikke minst kolibriegg.

Jeg tror de aller fleste har minner om overfylte påskeegg. Jeg husker å ligge i senga på hytta på Nordseter og få påskeegget servert på sengen. Inni lå det forhåpentligvis en gul, liten pose med ett stort kolibriegg – aller helst det med fargerikt krymmel. Vi er tre søsken i familien og vi sjekket alle ganske nøye at vi alle hadde fått det samme. Jeg er ganske sikker på at mitt påskeegg ble tomt først. Jeg har alltid vært litt av en godtemoms….

Selv etter at jeg og brødrene mine flyttet hjemmefra, og hytta ble solgt, har vi nesten hvert eneste år fått påskeegg. Inntil nylig. Jeg må si jeg var skuffet da vi fikk beskjed om at vi var for voksne for påskeegg. Mamma syntes ikke vi trengte det lenger. Jeg ble like skuffet da vi fikk beskjed om at vi også var for gamle for julekalender. Greit at jeg runder 30 år i år, men jeg synes fortsatt det er stas å få påskeegg og julekalender av mamma.

Men jeg innså at det kanskje var på tide å starte min egen tradisjon. Jeg gikk til innkjøp av påskeegg og skulle til å fylle opp med alskens godsaker.

Samtidig kom jeg over et blogginnlegg av Elin Vatnar-Nilsen om hjemmelagde kolibriegg. Marsipanelskeren jeg er, så måtte jeg jo prøve dette jeg og. Siden den gang har jeg ikke kjøpt marsipan i butikken. Det er relativt enkelt å lage, og blir mye bedre.

Så til årets påskeegg oppfordrer jeg dere til å lage påskemarsipanen selv.
hjemmelaget marsipan
Enkel marsipan

(gir nærmere en kilo marsipan)

500 g mandelmel
400 g melis
1-3 eggehviter
1-2 ts sitronsaft

Gul konditorfarge
Mørk sjokolade (til dypping)
Ønsket krymmel (til dekorering)

Marsipanen smaker best dersom forholdet mellom mandler og melis er 50/50. Ha i hvert fall ikke i mer melis enn mandler, da blir marsipanen veldig søt. Eller for all del, foretrekker du det – så kjør på. Selv foretrekker jeg å ha litt mindre melis enn mandler.

En enkel «oppskrift» er 50/50 mandler og melis + litt sitronsaft + eggehviter til riktig konsistens.

Mandelmel lager du ved å kverne mandler i mandelkvern, eller i foodprosessor. Jeg foretrekker førstnevnte. Du velger selv om du vil skolde mandlene (fjerne skallet) eller male de med skallet på. Det er også helt opp til deg om du vil male mandlene flere ganger. Jo flere ganger du maler mandlene, jo finere blir massen. Selv foretrekker jeg en noe grovere marsipan og maler mandlene kun en gang i mandelkverna.

Bruk en kjøkkenmaskin og sett i K-spaden. Ha melis og mandelmelet i bakebollen og sett maskinen på relativ lav hastighet. Ha i sitronsaften og en og en hvite til du får ønsket konsistens på marsipanen.
Jeg ente opp med å trenge 3 hviter denne gangen. Min marsipan ble relativt tørr, men det er slik jeg foretrekker den. Den er da ikke den enkleste å forme, men jeg skal jo bare rulle kuler. Ønsker du en våtere marsipan kan du ha i mer eggehvite.

Kna marsipanen godt, slik at den samler seg og blir fast.

Ønsker du å farge marsipanen kan du gjøre det nå. Bruk enten gelefarge fra Wilton eller vanlig konditorfarge. Begynn med et par dråper og tilsett så mye du vil til du har ønsket farge. Kna marsipanen godt, slik at fargen fordeles jevnt.

Pakk inn marsipanen og oppbevar den i kjøleskapet hvis du ikke skal bruke den, ellers tørker den ut.

kolibriegg
Kolibriegg
Siden det er påske ville jeg lage kolibriegg, og tenkte å prøve meg på å temperere sjokolade. Dette er litt fiklete, så vær forberedt på litt presisjonsarbeid.

Velger du å bruke sjokoladen uten å temperere den vil du oppleve at den smelter fortere når tar i konfekten. Så vil du at konfekten skal holde seg bedre, burde du temperere den.

Hvis du ikke ønsker å temperere sjokoladen kan du smelte sjokolade med bittelitt delfiafett. Da blir sjokoladen rennende og får en god dekkevne. Oppbevar da sjokoladen i kjøleskapet til du skal servere den for å unngå at den blir hvit.

Så til kolibrieggene…
påskemarsipan
Rull små kuler av den gule marsipanen. Husk at dette er mektige greier, så du trenger ikke nødvendigvis lage store kolibriegg.

 

Temperering

hvordan temperereTemperere sjokolade gjør du for at sjokoladen skal få tilbake sin opprinnelige egenskaper etter smelting, som «knekk» og glans. Sjokoladen holder seg bedre i romtemperatur når den er temperert.

Dette er ikke lett å forklare, men jeg skal prøve. Denne siden kan også være veldig bra å lese. Jeg tempererer etter «seeding method», for de som vil søke mer på netter etter info.

Les på pakningen hvilke temperaturer du skal forholde deg til. Jeg har i dette tilfellet prøvd Cacao Berry 70 % som er kjøpt hos Pals. Du kan også fint bruke sjokolade fra Odense eller Vahlrona, men les da på pakningen for hvilke temperaturer du skal forholde deg til.

For merket jeg brukte er det følgende temperaturer:

Smelt sjokoladen til 45-50 grader
Senk temperaturen til 27 grader
Arbeidstemperatur 31-32 grader

Veldig enkelt forklart skal du:

Bruk ca 500 g sjokolade. Du trenger mye, for du skal kunne dyppe kulene i sjokoladen. Det du ikke bruker kan du sprøyte ut som små sjokoladepletter.

Steg 1: Smelte 2/3 sjokoladen over vannbad, sakte. Ikke ha for høy temperatur. Jeg har stekeplaten på maks 4 (den går til 12).  Når du smelter sjokoladen skal den i mitt tilfelle IKKE overstige 50 grader. Gjør den det, får den hvite striper, og tempereringen er ødelagt. Dette kan variere fra merke til merke, så les på pakningen.

Steg 2: Nå skal du senke temperaturen på sjokoladen til 27 grader, sakte. Ta sjokoladen vekk fra vannbadet. Ha den resterende sjokoladen i og rør forsiktig rundt. Når sjokoladeplettene smelter hjelper det til med å senke temperaturen. Jeg har i litt og litt til jeg når riktig temperatur. Bildet under er fra tidligere, da jeg ikke brukte pletter, men finhakket sjokoladen.

Steg 3: Når skololaden når 27 grader skal du sette bollen over vannbadet igjen. Nå skal du få temperaturen OPP til 31-32 grader, sakte. Går temperaturen over det er tempereringen ødelagt, og du må begynne forfra igjen.

Det er dette som kalles «arbeidstemperaturen» og er da sjokoladen er klar for bruk.

Når du jobber med sjokoladen skal den ikke synke under 27 grader, og eller aldri overstige 32 grader. Jeg har temperaturmåleren liggende i sjokoladen  konstant og sjekker hele tiden. Synker temperaturen setter du bollen over vannbadet til temperaturen øker til «arbeidstemperaturen». Ofte er det ikke mange sekundene som skal til, så pass på.

Dette kan høres fiklete ut, men det handler bare om å passe på temperaturen, så går det ganske bra.

Marsipankulene dyppes i sjokoladen og settes til å stivne på bakepapir. Ha på krymmel med en gang, slik at det fester seg i sjokoladen.

krymmel

Oppbevar sjokoladen i en tett boks i ca 12 grader. Så ikke i kjøleskapet, men helst et litt kjølig sted i huset.

 

PÅskegodt

Legg igjen en kommentar

