Perfekte Kanelsnurrer

Jeg lover, at med disse stegene får du perfekt gjærbakst!

Hva er hemmeligheten? Tålmodighet. Jeg har ikke tall på hvor mange deiger jeg har tatt livet av. Deiger som ikke har hevet. Da jeg lærte meg å ha god tid begynte bolle-idyllen. Luftige, store, vindunderlige boller.

Jeg begynner med tre tips med en eneste gang, så kommer oppskriften som funker.

Nummer en: Bruk kald væske. Da slipper du å krysse fingrene om deigen hever. Etter at jeg begynte å bake med kald væske har ikke en eneste gjærdeig feilet. Enten det gjelder bolledeig, pizzadeig eller brøddeig – det funker hver eneste gang. Gjær er ømfintlige greier, og dør hvis den når temperatur over 50 grader. Den er mest aktiv på kroppstemperatur, altså rundt 37 grader celsius.

Nummer to: Bruk tørrgjær for søte deiger. Det er ikke like fiklete som fersk gjær. Du trenger ikke tenke på om gjæren har gått ut på dato, du trenger ikke løse gjæren opp i væske i forkant, Og, det blir like godt resultat. Med kald væske og tørrgjær hever deigen alltid, Det tar bare litt tid.

Det tar oss til mitt tredje tips, eller oppfordring.

Ha tålmodighet. Jeg lager aldri gjærdeig med dårlig tid. Jeg setter det i gang, og det tar den tiden det tar. Så dette er IKKE tipset for dere som er utålmodige. Ikke lag gjærdeig når du har dårlig tid. La deigen få den tiden den trenger. Spesielt når du benytter deg av kald væske trenger gjæren mer tid på å aktiveres. Så dekk deigen med cling film og et håndkle, og sett den et trekkfritt sted.

KANELBOLLER

Oppskriften jeg bruker er fra Trine sin side. Trykk dere til hennes side, så ligger oppskriften der. Jeg skal ikke stjele den av henne. Oppskrift på perfekte kanelsnurrer finner dere her .

Jeg ser litt på henne som vår tids Ingrid E. Hovig. Store ord, men hun har oppskrifter som er enkle å følge, frie for dill dall og de funker – hver eneste gang.

kanelsnurrer i muffinsform

Legg de i fryseren og tin de opp i ovnen før servering. Da er de nesten som nybakte!

Legg igjen en kommentar

