Sygard Grytting

Et enkelt søk på google gir deg hoteller og moteller i hopetall. Men Norge har et hav av vakre og  alternative overnattingsmuligheter.  Så hva med de mer gjemte perlene? De som faktisk gjør overnattingen til en vel så flott og minnerik opplevelse? Sygard Grytting er en av de.

Da jeg skulle ut på veien igjen forrige helg ønsket jeg å finne et sted å sove som var mer enn «bare» en seng. Jeg skulle på jobbtur på selveste bursdageshelgen min, og skulle tilbringe helgen i bilen og på oppdrag i Alvdal og Sør-Fron. Jeg skulle opp Østerdalen, over Rondane og ned Gudbrandsdalen – alt på en og samme helg.  Overnattingen skulle legges til Gudbrandsdalen, og søket begynte.

Gardshotell i Gubrandsdalen lyste plutselig opp foran meg på skjermen. Akkurat det jeg lette etter – Opplevinga du aldri gløymer. Sygard Grytting fanget min interesse med bondesjarm de luxe. Siden det var utenom sesong regnet jeg egentlig ikke med å få rom, men jeg tenkte jeg måtte prøve å overtale de. Jeg trengte ikke mye, ikke mat, ikke oppvartning , jeg ville bare tilbringe min siste natt som 28åring på et litt mer hyggelig sted enn et sterilt hotellrom. Selfølgelig kunne jeg komme ,var svaret til Stig. Han er 16. generasjon eier, og drifter gåden og hotellet sammen med kona Hilde. Han advarte meg at jeg kom midt i lammingen, men det var bare å komme.

 

Sygard Grytting

Etter 12 timer på jobb var det herlig å svinge av E6’en og kjøre opp til den vakre gåden. Stig hadde gjort klart rom til meg i deres «nyere» bubygning. Han hadde tent i peisen til og med. Luksus.

Jeg fikk en liten mini omvisning på gården. Her er det mye historie. Det eldste bygget, pilgrimsherberget,  dateres til 1300-tallet. Beskrivelse av gjesgiveridriften har de funnet i historiske dokumenter.

«I 1343 møtes nokre av landets mektigaste menn i ”suemfstofuonne j Grytingh a Frone sydra gardenom ” (dvs. svevnstova på Sygard Grytting på Fron). Det gjeld deling av ein stor arv, der barnebarnet til kong Håkon V Magnusson, baron Sigurd Haftorson frå Sudrheim, er den eine arveparten. «

Pilsgrimsherberget på tunet

Det var ikke ille å våkne til dette på bursdagen min, og jeg skal tilbake i sommer !Utsikt Sygard Grytting

Når du først er i Sør-Fron kan du jo også ta turen til Alfred sin bruktbutikk. Kun en halvtimes kjørtetur nordover langs E6.

For flere overnattinger med historisk sus kan du besøke De Historiske – Norges eldste og vakreste hoteller.

3 Comments Add yours

  1. For et utrolig koselig sted!🙂

    1. anetteberve sier:

      Ikke sant, Jeanette! Er så herlig når man finner slike steder.

      1. Ja. jeg er en skikkelig nostalgiker så jeg hadde storkost meg der🙂

Legg igjen en kommentar

