Sitronkjeks

Jeg fortsetter sitronfesten med disse deilige sitronkjeksene.
 
Kjeks er noe jeg ikke har prøvd meg så mye på, det har virket for komplisert. Men hvorfor ikke bare gyve løs ? Kjeks holder jo også mye lengre enn kaker, så da klarer jeg la de stå. Kaker MÅ som regel spises innen et par dager.
 
Når du først har begynt å lage egne kjeks er det ingen vei tilbake…
 
Sitronkjeks
 
Disse er såkalt shortbread cookies, en type smørkjeks opprinnelig fra Skotland. Kanskje litt likt berlinerkrans i konsistens faktisk.
 
«Har du bakt julekaker NÅ»? spurte pappa da han fikk smake. Nei, dette er SITRONkjeks pappa….
 
Grunnoppskriften består som regel av tre ingredienser; egg, hvetemel og sukker – så kan man legge til smak etter eget ønske. Lavendel kan man bruke, eller sjokolade og kanskje hasselnøtter. Sitronsmaken gjør disse utrolig gode ! Konsistensen er litt kornete, men på grunn av alt smøret føles det som at de smelter i munnen.
 
Jeg har funnet inspirasjon i Canelle et vanille sin blogg, med noen ørsmå justeringer.
 
Delikate sitronkjeks
ca 28 små kjeks
 
110g smør, romtemperert
90g sukker
3 eggeplommer
Skall fra en sitron
180g hvetemel
Liten klype salt
1ts sitronsaft
 
Miks smør, sukker og sitronskall til det begynner å bli hvitt. Bland inn eggeplommene, visp godt slik at alt er blandet sammen. Bland inn sitronsaften. Ha oppi salt og hvetemel til slutt – litt etter litt. Ønsker du litt mer sitronsmak har du i 1/2 ts til.
 
SmørkjeksdeigDeigen skal være mykere enn vanlig kjeksdeig siden det er meningen at denne skal sprøytes. Den skal holde formen sin, men ikke være steinhard. Blander du ikke godt nok mellom hver ingrediens blir fort deigen for hard (opplevde jeg). Hvis du ønsker å rulle ut kjeks med kjevle må du legge den i kjøleskapet først slik at den blir litt hardere.
 
Jeg sprøytet kjeksen på silikonmatte/bakepapir for å få litt fin form. Du kan også fint bruke teskje for å lage en liten kjekskule istedenfor. Deigen er hard å sprøyte, men du skal få det til.
Sitronkjeks
 
Jeg kan vel innrømme at her er det øvelse gjør mester som gleder. Trikset var et jevnt trykk på sprøyteposen og lage lange slanger som jeg la på plass.
 
Stek i ovnen på 180 grader i ca 12 minutter eller til gyllene.
 
Jeg strødde over litt sukker i det de kom ut av ovnen.

sitronkjeks

Legg igjen en kommentar

