Gigantiske pikekyss

Pikekyss er så mye mer enn de inntørkede små klumpene du kan kjøpe i butikken.Borough Market Meringue
 
Det fikk jeg erfare en vårdag på Borough Market i London. Foran meg lå en haug (og da mener jeg en haug) med digre, fargerike pikekyss. Jeg hadde aldri sett noe lignende! Søtmonsen som jeg er kjøpte jeg SELVFØLGELIG med noen. En sukkerbombe er ikke noen underdrivelse, men noen ganger må man bare.
 
Disse er knasende og sprø utenpå, men klissete inni. Deilig ! Og heller ikke vanskelig å lage selv.
 
Tiden har kommet for å prøve å reprodusere mesterverket. Som alltid leser jeg gjennom utallige oppskrifter for å prøve å forstå hvilken metode som er best. Etter litt leting fant jeg ut at dette var en perfekt oppskrift – enkel og oversiktlig.
 
Dersom du ønsker å skalere ned eller opp oppskriften, er det greit å vite at du alltid skal ha lik mengde sukker i forhold til eggehviten. Så, for eksempel, for 100g eggehvite trenger du 100g sukker.
 
Marengs er best når det stekes på lav varme over lang tid. Det kan forklares som en tørkeprosess der utsiden skal blir sprø, men innsiden skal forbli litt klissete. Stek de gjerne på kvelden, og etter de to steketimene kan du skru av ovnene og la de står over natten og tørke videre. Da blir de topp!
Dersom du ikke veier eggehviten din når du baker allerede, så råder jeg deg til å begynne med det. Spesielt når oppskriften krever det. Det gir det mest konsekvente resultat.
 
For 3 store marengs trenger du
 
136 g eggehviter (3 medium egg )
136 g sukker
1 ss kakao (eller mer hvis du liker det)
En klype salt
 
Ovn forvarmes til 150C
 
FØRST: Gjør klar alt du trenger. Mål opp ingrediensene, vask bakeutstyret ditt godt (spesielt viktig når du jobber med egg – de er lunefulle) og ha stekeplate klar med bakepapir. SÅ KAN DU BEGYNNE: Ha eggehvite og sukker i en kjele og sett på medium varme. Rør om konstant til sukkeret er oppløst. Bruker du steketermometer som meg, så skjer dette rundt 28-29 grader. Du kan også bare kjenne etter med fingrene. (Steketermometeret jeg bruker er fra Cacas)IKKE la blandingen gå over 37 grader. Da vil ikke marengsen stivne. Det skjedde ihvertfall med meg ved første forsøk..kjedelig !


Rør om til sukkeret er smeltet. Så heller du blandingen over i en bolle og visper med kjøkkenmaskin til marengsen blir stiv. Sleng i en klype salt på dette tidspunktet. Miksingen  kan ta alt fra 5-15 minutter. Jeg stod i ca 10 minutter før marengsen nådde riktig konsistens – så smør deg med tålmodighet. Den skal være stiv nok til av toppene holder seg oppe, og ikke faller sammen med en gang. Husk; disse marengsene skal bli høye.

Perfekt marengskonsistens
Sikt over ønsket mengde kakao – men ikke vend den inn. Du vil ha marmoreringen tydelig – så bare stikk ned slikkepotten et par ganger i blandingen og det er nok.

Kakao Ta to skjeer og «klæsj» blandingen på bakepapiret, og sørg for at marengsen blir høy. Dette skal være rustikke pikekyss – så legg bort sprøytetuppene.

Gigantiske marengs

Sett inn midt i stekeovnen og senk varmen til 130grader. Stek i 2 timer – eller til de er faste og høres litt hule ut når du banker på de under.

Når to timer har gått skal du ha marengs som er sprø på utsiden, men klissete inni. Skru av ovnen, og la de gjerne stå og tørke litt til mens de kjøler seg ned.

Pikekyss

MarmoreringMarengsen holder ca 3 dager.

Legg igjen en kommentar

