Kald fristelse – lime og sitronsorbet

Om jeg kunne, ville jeg spist dessert hver dag. Åh, det ville  vært himmelen. Hvis jeg begynner å løpe den mila hver morgen som jeg alltid setter meg nyttårsforsett om å gjøre, ja da kan vi snakkes. Men før den tid, så er og blir dessert en synd i festlige lag.
 
Når jeg først spiser dessert, derimot,  skal det være friskt og syrlig. Alt med lime eller sitron foretrekkes og jeg er en isoman. Jeg kan skryte på meg å være Hamborg barenhages is-spisemester – og den dag i dag troner is øverst på favorittlista.
 
På nyttårsaften bestemte jeg meg for å prøve å lage sorbet for første gang. Jeg serverte en 3-retter med fiken & chevre , ølmarinert kylling og ønsket å avslutte med noe friskt. Oppskriften fant jeg i Tara Smak og jeg var solgt så fort jeg så det delikate bildet i bladet.
 
Jeg gjør alltid ganske grundig forarbeide og  søkte opp lignende oppskrifter. Jeg bestemte meg for å bruke en annen oppskrift enn den i bladet, for jeg ønsket heller å koke opp egen sukkerlake og fant en oppskrift som forklarte prosessene bedre.
 
Oppskriften jeg endte med å bruke er denne – men jeg doblet den, for jeg syntes det så lite ut)
Sitron- og limesorbet
 
Lime og Sitron Sorbet
 
til ca 6-8 personer
 
3 dl sukker
4 dl vann
1.5 dl limesaft
1.5 dl sitronsaft
Raspet sitron- og limeskall for dekor
 
(PS: målene er ikke konvertert på milliliteren, men det var ihvertfall dette jeg brukte)
 
1. Begynn med å blande sukker og vann i en kjele på medium varme.La det putre litt til sukkeret er oppløst og det har blitt litt tykkere – dette blir sukkerlaken din. 
 
Jeg vil ikke anbefale å redusere sukkermengden, for dette er sylige greier. Jeg endte faktisk opp med å helle i litt ekstra sukkerlake, for sorbeten ble for bitter.
 
2. Fjern kjelen fra varmen og la laken kjøle ned litt.
 
3.Blant alt sammen og hell over i en idfast form / metallform / plastform. Jeg brukte en flat, ganske stor form slik at det ikke ble så alt for tjukt lag, men endte opp med å føre blandingen over til en ildfast lasagnetype form etterhvert.
 
4. Hvis du også har i litt raspet lime- og sitronskall får du litt ekstra fargeklatter i sorbeten.
 
5. Putt i fryseren og sett alarmen på 30 minutter. De neste timene skal du røre i sorbeten hver halvtime for å sørge for at isen ikke krystaliserer seg og blir steinhard. Dropper du dette ender du opp med en isklump. Rasp litt i alle hjørnene av formen og rør rundt i midten, så ser du med hvert intervall at sorbeten tar form.
 
Smak gjerne på sorbeten når den har begynt å stivne, da merker du fort om du trenger litt mer sukkerlake. Jeg erfarte at det ikke var noe problem å ha i dette i ettertid.
 
Jeg rørte hver halvtime i 7 timer – noe som ble utroooolig kjedelig, og jeg kunne nok ha stoppet i det jeg nådde ønsket konsistens og heller sjekket med jevne mellomrom at den fortsatt var bra.
 
Jeg lot sorbeten stå litt i romtemperatur for å bli litt mykere før jeg serverte i maragritaglass toppet med prosecco.
 
Sorbet
 
Den ble kanskje bitte litt syrlig, men det er nå en gang slik jeg liker det. Og det gikk ned på høykant hos gjestene. Kan hende det var på grunne av at den var toppet med prosecco….
 
Tror dette kommer til å bli en favoritt i sommer. Er faktisk en perfekt gunnlag for en frozen margarita også forresten….
 
Herlig!!

Legg igjen en kommentar

