Skrothandleren på Sjoa

Langs E6 i Kvam, rett før  du kommer til Sjoa er det lurt å sakke ned farten. På venstre side ligger Alfred sitt skattekammer. Eller samling av skrot – kommer ann på hvem som ser. Men hvis du vil se hva han har å by på må du skynte deg. Det er visst siste vinteren før gutta gir seg.
 
– Helsen til Alfred skranter, så nå er det kroken på døren. Broren til Alfred tusler forbi og ønsker meg velkommen.

Hjemme hos Alfred

Skrot for noen, skatter for andre.
Alfred har eid gården siden 1968 og samlet på «skrot» siden da. Han er nok mest kjent for deltakelsen i Norges herligste og som vinneren av Norges mest overraskende hobby. Alfred er visst treknyter, noe jeg dessverre ikke visste noe om. Det skulle jeg likt å se.
 
Jeg hadde huset friskt i minnet fra forrige kjøretur i området, da jeg kjørte fra Oslo fredag morgen. Dit skulle jeg. Forrige gang hadde jeg samboer med i bilen som ikke helt hadde lyst til å stoppe. Denne gange var jeg alene og kunne gjøre akkurat som jeg ville.

Jeg holdt på å kjøre forbi gården til Alfred, men fikk tatt en frekk u-sving.
Jeg holdt på å kjøre forbi gården til Alfred, men fikk tatt en frekk u-sving.

Skrothandler, samler, kremmer, brukthandler, søppelsamler. Her var det mye rart !

Det er rimelig overfylt inne, så da stilles loppene utendørs.
Det er rimelig overfylt inne, så da stilles loppene utendørs.

Best av alt var brukthulen, her tror jeg man bare må grave og løfte for å finne det man vil ha.

Så hvis du kjører langs Gudbrandsdalen må du legge turen innom Alfred. Jeg krysser fingrene for at Alfred sin helse bedrer seg, så jeg kan besøke han neste år.

Alfred Letrud på Kvam har et herlig hus.
Alfred Letrud på Kvam har et herlig hus.

10 Comments Add yours

  1. Trude Sandnes sier:

    Hei,

    dette var interessant🙂 Vet du om Alfred fortsatt holder åpent?

    Mvh Trude Sandnes

    1. anetteberve sier:

      Hei Trude. Så hyggelig å høre at du likte innlegget om Alfred. Dessverre har ikke jeg vært i de traktene siden i høst, så jeg vet ikke om de fortsatt holder koken. De har jo ikke akkurat åpningstider som er annonsert noen steder heller. Vi kan håpe at de holder det gående litt lenger – for jeg vil opp dit igjen til våren !
      Anette

  2. PT sier:

    Det er på jo et interessant sted, man kan sikkert finne litt av hvert…men det er jo verre enn et grisehus, han bokstavelig talt bor i søppel og et rot uten like som ikke noe annet enn ekkelt.

    1. anetteberve sier:

      Hei. Ja, det er jo en type samlemani som ofte dessverre også inkluderer søppel. Hvis du har vært innom i det siste så ser det litt verre ut nå enn da jeg stoppet der for snart to år siden. Har kjørt forbi noen ganger nå uten å stoppe. Tror ikke det er annet igjen enn restene med tanke på at han begynner å bli for gammel til å finne nytt.

    2. Ja der er det fortsatt åpent!

  3. simen sier:

    neeeeei ska alfred stænge.😥

    1. anetteberve sier:

      Jegvet nok ikke det for sikkert, Simen. Men det har vært lite aktivitet der i det siste, og stengt mange av gangene jeg har kjørt forbi. Han og en kompis nevnte at det var på tide å gi seg da jeg var innom for noen år tilbake, for helsa var ikke helt god. Men jeg kjenner ham jo ikke, og håper han holder koken lenge !!

  4. Lisa Morken sier:

    Jeg foretrekker slik gården var før den ble solgt til Letrud. Har mange gode barnsdomsminner der i fra.

  5. Nn sier:

    Opphørssalg nå

Legg igjen en kommentar

