Skattejakt

I helgen går startskuddet for årets loppemarkedsesong og jeg har handlelisten klar.

Loppis er min store handlearena  hvor jeg finner smånips og ting jeg kan sysle med utover sommeren/høsten. Nå skal jeg attpåtil flytte midt i loppesesongen så da har jeg faktisk en reell grunn til å dra og fylle bilen. Åh som jeg gleder meg !
 
Men hva skal man egentlig handle på loppemarked ? Hva skal man se etter ?
 
Er det en ting jeg har lært med årene så er det å huske at det er det indre som teller. Mer eller mindre alt kan fikses på – så gå på loppis med et åpent sinn.
 
Jeg har ikke mye plass i leiligheten, så jeg ser som regel etter pyntegjenstander med litt sjel. Etter å ha trålet gjenbruksblogger i året som har gått har jeg fått et nytt syn på gjenbruk og spesielt da med tanke på dette med at (nesten) alt kan endres. Spesielt har jeg fått øynene opp for at selv om selve gjenstanden ikke er pent i utgangspunktet er det utrolig hva noen strøk med maling gjør.
 
Bare se på hva disse kreative bloggerene har gjort med sine funn:
 
Vaser og glass får nytt liv hos Pure & Noble

 
Et kjedelig bord får en sjarmerende makeover hos  Fru Hansen

 
Hva med et voksent bruk av en settekasse som Loppislife har gjort her.


 
Her kommer min TOPP 5 liste over skatter som jeg leter etter denne våren:

  • Møbler
    Jeg flytter og skal endelig få meg et mini kontorhjørne. Jeg trenger et lite, men praktisk skrivebord og tenker enten skatoll eller til og med sminkebord (om det er høyt nok). Igjen – det meste kan males så uansett om det er trehvitt eller i teak – så jeg skal da få prøvd meg på mitt første møbeloppussingsprosjekt !
    Kanskje jeg finner noe lignende dette som jeg så bilde av hos Villa Waleur?
Dette lekre skatollet hos Villa Waleur er drømmeskrivebordet mitt. Finner jeg noe slikt på loppis?
Dette lekre skatollet hos Villa Waleur er drømmeskrivebordet mitt. Finner jeg noe slikt på loppis?
  • Kjøkkenutstyr
    Loppis er PERFEKT sted å finne kjøkkenutstyr med sjel. Hva med en retrovekt? Eller kakeformer, målebeger, norgesglass? Det meste blir ok etter en skikkelig skrubb. Jeg skal ha noen flere norgesglass så jeg kan lage noen lykter, men jeg leter også etter litt kjøkkenutstyr jeg kan bruke i hverdagen.
Både norgesglass og blonder handles inn på loppemarked.
Både norgesglass og blonder handles inn på loppemarked.
  • Serveringsdill
    Jeg går som regel amok i kjøkkenavdelingen på loppemarkedene. Jeg ser    alltid etter en søt liten serveringsskål eller et kult glass. Jeg har alltid hatt lyst på en mis-match stil av glass, fat og skåler. Så jeg ser etter søte kopper, fat med fin form eller fine motiver og glass.
Disse lekre skålene har jeg samlet på loppis. De koster 10-15kr.
Disse lekre skålene har jeg samlet på loppis. De koster 10-15kr.
  • Pyntegjenstander
    Jeg er vill etter pyntegjenstander, noe samboer irriterer seg grønn over. Jeg syntes bare at litt pynt gjør så utrolig mye med et rom! Så hva med å finne en litt annerledes vase, liten statue, ramme eller et nytt bilde.

    Denne store lysestaken kjøpte jeg på loppis for ca 80kr. Den var i utganspunktet i heltre, men etter noen strøk med maling ble den litt penere.
    Denne store lysestaken kjøpte jeg på loppis for ca 80kr. Den var i utganspunktet i heltre, men etter noen strøk med maling ble den litt penere.
  • Siste men ikke minst handler jeg bøker på loppis. Jeg pleide å samle på Stephen King bøker mens nå går det mest i klassikere. Prøver å finne norske klassikere jeg kan ha  i samlingen – og jo slittere jo bedre. Ellers finner jeg kokebøker og liknende på loppis også. Nye bøker er så sinnsykt dyrt og jeg liker å tenke at de gamle får et nytt liv hos meg.
     
    Så det var min handleliste – er du klar ?

3 Comments Add yours

  1. Tuva sier:

    Du vet hvilken loppis vi måå ta turen innom denne våren..! Lilleaker❤
    Jeg er på jakt etter bambus-godstol til å ha på verandaen.🙂

    1. anetteberve sier:

      Absolutt. Lilleaker står for tur 20 april og da er det mange mange andre loppiser også. Så da foreslår jeg at vi tar en runde sammen jeg ?🙂 Jeg kjøpte en champisbøtte i dag som skal brukes til sommeren.

  2. Dette og mer sier:

    Så mye fint du har funnet på loppis!🙂 Det er utrolig hvor mye man kan finne om man har tålmodighet og litt flaks.🙂

Legg igjen en kommentar

