Blondelykt

Gjenbruk er noe jeg har fått interesse for det siste året. Tanken om at en ting kan få en annen nytte trigger kreativiteten. Jeg søker mye inspirasjon på nettet og bruker spesielt Pinterest flittig. Der kom jeg over disse og disse flotte lyktene og følte at det var noe jeg kunne prøve meg på. Jeg er veldig fan av blonder og syntes det er et romantisk innslag i hverdagen. Med lys i skaper disse lyktene utrolig god stemning.

Jeg kjøper inn gamle blondeduker, gardiner og løpere på loppemarkeder og i bruktbutikker. Spesielt loppemarkeder er gullgruver for å få tak  i rimelig stoff, og det blir mange lykter av en blondeduk så det er ikke et dyrt prosjekt dette her. For å lage blondelykter trenger man helst ikke de tykkeste blondedukene, men det meste går.

Stort Norgesglass kjøpt på Maritastiftelsen i Markveien for 95kr. Litt dyrt, men samtidig støtter man en god sak.
Stort Norgesglass kjøpt på Maritastiftelsen i Markveien for 95kr. Litt dyrt, men samtidig støtter man en god sak.

Jeg har ikke så mye steg for steg bilder – det kommer etterhvert som jeg får mer dreisen på dette. Men litt bilder og hva du trenger følger her.

 

Norgesglass i ønsket størrelse
Blondeduk/gardin
Mod Podge eller annet decoupage lim for stoff
Medium Pensel

  1. Begynn med å vaske Norgesglasset grundig. 
  2. Klipp til stoffet. Se gjerne etter et fint motiv og prøv å sørg for at det kommer fint fram på lykten. Kanskje en blomst eller noe passer som hovedmotiv. Klipp også gjerne litt ekstra slik at du ikke ender opp med for lite stoff når du begynner å lime. Du fjerner det som er overflødig tilslutt.

    Jeg forsøker å klippe slik at blomsten ender opp midt på lykten.
    Jeg forsøker å klippe slik at blomsten ender opp midt på lykten.
  3. Pensle lim på et område som er ca 5 cm bredt. Ikke for tynt, men ikke alt for tykt heller. For tynt så vil ikke stoffet sitte, for tykt og limet vil klumpe.
  4. Legg på stoffet og sørg for at det ligger rett.
  5. Fortsett steg for steg rundt hele glasset. ikke tenk på toppen eller bunnen nå, det tar vi tilslutt.
  6. Når du har nådd rundt ligger jobben i å få skjøten til å bli pen. La sotffet overlappe litt, men klipp til så tett som mulig. Pensle lim over skjøten for å forsegle den.
  7. Klipp til stoffet i bunn slik at det er kun en liten kant som stikker ut. Pensle lim over stoffet rundt kanten slik at stoffet festes litt under kanten. Ved  å gjøre det lager limet en hinne over stoffet som gjør at det ikke slites, samt at du får festet stoffet i kanten og ikke noe kan rakne.

    Her ser du hvordan stoffkanten festes inn under glasset.
    Her ser du hvordan stoffkanten festes inn under glasset.
  8. Å feste stoffet øverst er også litt pirkete, men her kan du skjule kanten ved å knyte et bånd over, så ikke legg for mye jobb i det. Pensle litt lim over ytterkanten igjen slik at stoffet ikke rakner.
  9. Limet tar et par timer å tørke – så er lykten klar for bruk.Jeg skjuler stoffkanten enten med tråd, eller som i dette tilfellet da jeg brukte lokket. Her kan man legge til litt pyntedetaljer.

    Der er ikke bare Norgesglass som egner seg som lykt. Her har jeg brukt et stort sylteagurkglass jeg snappet med meg fra restauranten og satt det i en kurv jeg hadde stående. Du kan også bruke syltetøyglass eller hva annet du har.
    Det er ikke bare Norgesglass som egner seg som lykt. Her har jeg brukt et stort sylteagurkglass jeg snappet med meg fra restauranten jeg jobbet ved og satt det i en kurv jeg hadde stående.
    Du kan også bruke syltetøyglass eller hva enn annet du har.

    Dette er en perfekt liten vertinnegave eller bursdagsgave som tar en kveld å lage. Enkelt og lekkert.

6 Comments Add yours

  1. ann cecilie sier:

    Det ble skikkelig fint! Dette må jeg prøve🙂 Takk for ideèn!

    1. anetteberve sier:

      Bare hyggelig. De blir veldig fine med lys i – og er ikke vanskelig å lage🙂

  2. inapus sier:

    Dette var en kjempegod idee! har brukt stoff før men ikke kommet på å bruke ModPodge til det… Dette må prøves! takk for ideen!

    1. anetteberve sier:

      Så hyggelig å høre at du ble inspirert🙂 Alltid moro når man får litt nye ideer til hvordan man kan bruke det man har hjemme. Mod Podge er jo så utrolig allsidig produkt også !

      1. inapus sier:

        Hei
        ja modge podge er favoritten! jeg lurer egentlig på hvordan du greier oppdrive disse loppemarkedene hvor du finner alle disse skattene dine? Selv føler jeg ikke jeg ‘finner’ noe særlige loppemarkeder så har for det meste tittet på fretex. Ser man etter det i avsien eller må man bare ‘vite’ hvor det er? Eller finnes det en annen måte å få vite om slikt på?
        håper ikke jeg spør dumt nå (Blush)

      2. anetteberve sier:

        Jeg er jo en av de som mener at brukt ikke skal koste skjorta. Jeg betaler absolutt for kvalitet, men jeg syntes at man skal kunne gjøre noen «kupp» og styrer derfor unna bruktbutikker i bysentrum ettersom jeg føler endel av de skrur opp prisene litt for mye. Maritabutikken på Grunerløkka i Oslo er en fin en i sentrum med gode priser samt at du støtter en god sak. Jeg finner nesten alt i løpet av vår- og høstsesongen på loppemarkeder som arrangeres av skoler/indrettslag/korps. jeg har brukt siden http://www.loppemarked.info som min referanse, men ser også på hva som annonseres i lokalaviser og f eks Aftenposten. Så har jeg også sansen for http://www.nlm.no/gjenbruk (Misjonssentralen gjenbruk) og de større Freetex-butikkene. I Oslo er det en stor og fin freetex en på Alna. Min erfaring er at jo lenger ut av sotrbye, jo bedre lopper og jo bedre priser🙂 Jeg håper det hjelper litt når det gjelder hvor du skal finne loppemarkeder når sesongen starter opp igjen🙂

Legg igjen en kommentar

