Bruker du kokebøker når du lager mat? Det kan være lurt å tørke av støvet og slå opp på en vilkårlig side. Det kan gjøre underverker for inspirasjonen.

Nytt år, ny inspirasjon

Jeg snakker mye om inspirasjon. Det å se hva andre har gjort før meg, og prøve å gjenskape og etterhvert kanskje sette mitt eget preg på noe hjelper meg ut av komfortsonen. Uten inspirasjon hadde det ikke blitt noe. Jeg er langt fra så kreativ (enda) at jeg kommer opp med egne oppskrifter. Derimot kommer jeg lett på egne varianter, og syntes det vel så moro.

På kjøkkenet har det, fram til i fjor, vært matblogger som  i hovedsak var utgangspunktet mitt. Det begynte med å få litt hjelp i hverdagen fra Trines Matblogg . Hennes fremgangsmåte og beskrivelser gjorde det lett å få til nye retter. Blant annet fikk jeg for første gang til gjærbakst. Etter alt for mange harde klumper som ikke ville heve, ble det siklende gode kanelsnurrer a la Åpent Bakeri. Du kan tro jeg var stolt.

Men ikke alt fungerer. Og i havet av matblogger må du finne frem til de du føler passer deg og ditt nivå. Jeg drømte meg lenge bort i Manuelas vakre kaker, men fikk ikke til en eneste en av de. Jeg syntes fremgangsmåten var litt kludrete – og fant ut at hennes bakestil ikke passet meg. Jeg drømmer meg fortsatt bort i hennes bakeverden, men jeg lærte at jeg trengte det enkle og ujålete. Kall det gjerne rustikk matlaging.Ukesmenyforslag

Hvor begynner man?

I høst bestemte jeg meg for å gjøre alvor av å lære meg å bake og lage mat. Som frilansjournalist med hjemmekontor har jeg muligheten til å legge ned mye tid i matlagingen. Så lenge jeg kan gå fram og tilbake til pc´en, så er jeg fornøyd.  Jeg ønsket å lage mer fra bunn av, og prøvde mange oppskrifter fra diverse matblogger. Jeg opplevde at jeg syntes det ble litt klønete å stå med laptop´en og begynte å bla i kokebøkene mine. Der fant jeg mye moro.

Til jul var det derfor kokebøker som stod på ønskelista. Jeg ønsket håndfast inspirasjon til hverdagsmat og baking – noe jeg kunne sitte å bla i. Til min store glede innfridde familien til den store gullmedaljen, og jeg fikk FIRE flotte kokebøker.

Hverdagsmat: Trines Mat 
Hverdagsmat og fremgangsmåter: Familiekokeboka 
Brød og kaker: Eltefritt brød og himmelske kaker
Kaker – noe å bryne seg på: Slikkepott 


Disse har allerede blitt brukt flittig.

Begynn med noe enkelt

Ikke legg lista for høyt

Det som er viktig for meg er ikke å gjøre det for avansert, men å tørre å prøve noe – og ha det moro mens jeg gjør det. Jeg har alltid elsket å gjøre grundig forarbeide. Noen ganger mer enn selve arbeidet. Det betyr timesvis av you-tube videoer av makron-laging bare så jeg lærer meg riktig konsistens på deigen.

Mitt råd, hvis du vil begynne å lage mer selv, er å ikke legge lista for høyt. Skal du bake brød, trenger du ikke lage surdeigsbrød ved første forsøk – lag heller heeelt enkle rundstykker. Så når du har fått til de, de hevet og ble helt passe stekt, så går du videre.
enkelt

Samme når det gjelder kaker. Begynn ikke nødvendigvis på en sjokolademousseostekake med geletopp – begynn med en helt enkel ostekake som bare skal fryses. Så kan du jo begynne å eksprimentere med smaker og et gelelokk etterhvert, men det er greit å mestre det grunnleggende først.

Mormor var bekymret for mitt store inntak av grøt og fiskepinner. Jeg var et kresent barn, og hun mente jeg trengte inspirasjon for å utvide reportoaret mitt.

Mormor var bekymret for mitt store inntak av grøt og fiskepinner. Jeg var et kresent barn, og hun mente jeg trengte inspirasjon for å utvide reportoaret mitt.

